Gregor Bernadett: Karády Katalin maga volt a Hamvadó cigarettavég
2024. január 14. 12:35
„A II. világháború alatt a nácik, utána a kommunisták gyötörték. Nem csoda, hogy végül elhagyta Magyarországot” - az ismét Karády-esttel jelentkező Gregor Bernadett színésznő a Mandinernek.
2024. január 14. 12:35
5 p
19
1
22
Mentés
A Jó a rosszat elfeledni című előadás kapcsán (amely január végén az Újszínházban látható) adódik a kérdés, miért pont Karády élettörténetében mélyült el Gregor Bernadett, hiszen a magyar színjátszás számtalan legendás művészt sorakoztat fel. Ő is kereste az okát: „Ez a része valahol megmagyarázhatatlan, hiszen kisgyerek voltam még, amikor a nyolcvanas években a tiltás után újra meg lehetett venni Karády lemezeit – kezdi Gregor Bernadett, Jászai Mari-díjas színésznő. – Hallottam őt a rádióban, lenyűgözött és bár nem voltam érett rá, mégis
megvetettem a szüleimmel a lemezeit, kazettáit és sokszor meghallgattam.”
Felvetjük, hogy karakterben van némi hasonlóság, hiszen Karády Katalin mellett Gregor Bernadett tekintetében is érezni egyfajta szomorúságot. Nem véletlen, hogy már a főiskola elején megkérdezte tőle az egyik tanára: Gregor, maga miért ilyen szomorú? „Azt mondják, és én is érzem, hogy a Karády-dalok hangulata illik hozzám. Szerethető, sokszor szomorkás, melankolikus dalok.”
Mindig is izgatta Karády személyisége, életének tanulságai, ezért néhány éve mélyebben is beleásta magát a tragikus sorsú színésznő történetébe. Megpróbálta megfejteni a Karády-titkot, az elsöprő sikerének hátterét, azt, hogyan fordulhat elő, hogy jön valaki a semmiből és pillanatok alatt megkerülhetetlen sztár lesz, olyannyira, hogy nyolcvan évvel később is róla beszélünk. Gregor Bernadett szerint
Karády mély érzésű, érzékeny, sebezhető ember volt és szokatlan ideál.
„Szokatlan, hiszen a Halálos tavasz című film előtt, ahol debütált, a szőke naivák számítottak szimbólumnak.” Természetesen megnézte azt a vágatlan videót is, amelyet a rendező Sándor Pál vett fel, aki hosszú évtizedekkel később meglátogatta Karádyt a New York-i önkéntes száműzetésében. „Most is libabőrös vagyok, ha felidézem magamban a beszélgetést” – folytatja Gregor Bernadett.
„A vásznon nem lehet hazudni” – vallja az októberben 83 esztendős, legendás filmrendező, Sándor Pál, akinek olyan filmeket köszönhetünk, mint a Régi idők focija, a Szerencsés Dániel, vagy éppen a Ripacsok. Nagyinterjúnk!
Adódik a kérdés, hogy a esten mennyire akarja a dalok előadásmódjában is megidézni Karády-t. Határozott válasza van: „Fel sem vetődött bennem, eleve bukásra lettem volna ítélve. Mint ahogy
az édesapámat, az operaénekes Gregor Józsefet sem próbálják utánozni a fiatal basszisták. Mert nem is lehet.
Véletlenül sem szeretnék Karádyra hasonlítani, az előadásaimon a legnagyobb tisztelettel elmesélem az élettörténetét és a nagy slágereivel idézem meg a titokzatosságát, egyediségét. Az előadáson Hegedűs Szabolcs zongorajátéka teszi teljessé az élményt.” Gregor Bernadett úgy látja, Karády sokat szenvedett az élete során, a politika játékszerévé vált: „A II. világháború alatt a nácik, utána a kommunisták gyötörték. Nem csoda, hogy végül 1951-ben elhagyta Magyarországot. A kettétört életét nézve, egyre inkább az az érzésem, Karády Katalin maga volt a Hamvadó cigarettavég.”
A Nyugat belehajtotta magát olyan háborúba, amelyre semmilyen szempontból nem volt felkészülve. Arra, hogy nem lesz felkészülve, főleg nem volt felkészülve.
Finisbe fordul az európai parlamenti és az önkormányzati választás kampánya, egymásnak feszülnek az oldalak, néha már úgy tűnik, nem lehet tovább feszíteni a húrt. Kacsoh Dániel írása.
p
8
1
41
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 22 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
dupree
2024. február 12. 12:00
Olvastam, hogy a 80-as években az MTV mármint a magyar tévé felhívta élő adásban Karádyt, de pár mondat után elküldte a kádári tévét a sunyiba. Illetve a művésznő jól hallhatóan be volt loccsantva némi alkohollal.
"...Gregor Bernadett meg sem közelíti Karády Katalin szellemiségét,.."
Hááát! "De gustibus non est disputandum"...vagy: "Kinek a pap, kinek a papné!..."
(nekem inkább a papNÉ!) A Karády ÉNEKHANGJÁVAL KAPCSOLATOSAN--ÁLTALAD IS-- íROTTAKBAN VISZONT EGYETÉRTÜNK!
Az azért talán nem egészen véletlen, hogy K.K. nem igazán tudta--nevezzük így--BETELJESITENI vőlegényével Újszászy István vezérkari ezredessel fennálló, egyébként na'on szimpatikus kapcsolatát....
Gregor Bernadett meg sem közelíti Karády Katalin szellemiségét, de még a hangját sem.
Egyrészt hiányzik a mélyen búgó, titokzatos hang.
Másrészt a vonzás és taszítás különös feszültége Karády hangjában szinte utánozhatatlan
Nem utolsósorban a hogy képes volt önmagát kívülről is látni és korrigálni.
A korszellemről nem is beszélve (mely az ún. úri középosztály hattyúdalát jelképezte) ma szinte lehetetlen visszadni, mert az a társadalmi réteg már pusztulásra ítéltetett a kommunizmus által.