Orosz Gyula

Nem volt túl nehéz a matek érettségi – Matematika tanár a Mandinernek

2018. május 8. 15:14

A középiskolás diákok a matematika érettségitől szoktak a leginkább tartatni. Megkérdeztük Orosz Gyulát, a Fazekas Mihály Gimnázium matematika tanárát az idei feladatsorról. A tanár szerint átlagos nehézségű volt a 2018-as érettségi. A feladatok között voltak érdekes, az élethez kapcsolódó kérdések, de magának az érettséginek a megoldása nem igényelt komoly kreativitást. Aki tanult, annak nem kell félnie – nyilatkozta az elismert pedagógus a Mandinernek.

Mennyire találta nehéznek az idei közép és emelt szintű feladatsorokat?

Az utóbbi években eléggé egységes a feladatsorok átlagos megoldottsága: középszinten 45-50% körüli, emelt szinten 62-67%.

Idén is hasonló eredmények várhatók.

Mindkét szinten nehézséget jelenthet a szövegértés: az átlagosnál több a részfeladat, és vannak hosszabb szövegezésű feladatok is.

Volt-e olyan típusú feladat, ami „meglepetésnek” számít, ritkán szerepel az érettségiken?

Mindkét szinten a gyakorlati feladatok nehezen kategorizálhatók, ezekben gyakran már a matematikai modellt is a vizsgázónak kell felállítania. Váratlan lehet két „játékos” feladat: középszinten a 16. (dominókészlet vizsgálata), emelt szinten pedig az 5. (egy puzzle-kirakósjáték gráfelméleti elemzése).

Szerepelt az érettségin olyan feladat, ami matematikus szemmel különösen érdekes, izgalmas, ne adj Isten „becsapós” volt?

Az új típusú érettségi vizsga a tanulóktól nem igényel különösebb trükközést vagy kreativitást,

a feladatok nehézségét, becsapósságát inkább a kidolgozás munkaigénye okozza. Könnyű kifutni a 3, illetve 4 órás munkaidőből.

A feladatok mennyire voltak életszerűek, sikerül-e az érettségiken a mindennapi élethez kapcsolódó kérdéseket feltenni?

Mindkét szinten vizsgaelőírás a gyakorlati feladatok adott arányú szerepeltetése. Középszinten életszerű gyakorlati feladat a 17. (fagylalttölcsérek készítése) vagy a 18. (internetes felmérés elemzése). Emelt szinten is több szellemes gyakorlati feladat volt, például a 8. (a Lánchíd reklámfelülete), vagy a 9. (fizetős parkolás elemzése).  

Általánosságban hogy látja, nehezebb, vagy könnyebb a mostani középszintű érettségire felkészülni, mint a régire, ahol még a „zöld” feladatgyűjteményből voltak a példák?

Nehéz az összehasonlítás, más jellegűek a feladatsorok. A régi rendszer előnye a kiszámíthatóság volt (előre adott példákból történt a válogatás), most a tételkészítő bizottságnak nagyobb a mozgástere. Ezért talán nehezebb jelenleg a felkészülés; de

aki lelkiismeretesen készül a vizsgára, az a mostani feladatsort is sikeresen megoldja.

A Fazekas Mihály Gimnázium híres a kiemelkedő matematika oktatásról. Az önök matematika tagozatos diákjai számra mennyire jelent nagy kihívást az emelt szintű érettségi?

A matematika tagozatosok külön tantervvel, emelt óraszámban, magasabb szintű matematikát tanulnak. Nekik elvileg nem okozhat gondot az érettségi vizsga.

A bejegyzés trackback címe: http://nemzedek.mandiner.hu/trackback/31641