Az egyes vállalatok piaci kapitalizációja egyre kevésbé tükrözi a munkapiaci hozzájárulásukat. Az Apple, amelynek értéke 2,04 billió dollár, mindössze 137 ezer embert foglalkoztat, miközben a 410 milliárd dolláros értékkel rendelkező Walmart 2,2 millió embernek ad munkát. A cégek piaci értéke tehát egyre kevésbé tükrözi azt, hogy mennyiben járulnak hozzá a munkapiac, ezzel pedig a reálgazdaság teljesítményéhez.
Azok a cégek, amelyek nem a feldolgozóiparban működnek vagy kiszervezik a gyártást külföldre, azok kevesebb munkaerőt alkalmaznak az Egyesült Államokban, ilyen az Apple is – nyilatkozta erről az AlphaOmega Advisors vezére, Peter Cecchini, aki szerint a munkaerőpiaci növekedés jelentős része azon szektorokban történt, amelyek hagyományos értelemben nem innovatívak, mint például az éttermi-szolgáltatások.
A kutatás azért is aktuális, mert az S&P500 34 százalékkal csökkent február 19. és március 23. között, de ezután szeptember másodikáig közel 60 százalékkal nőtt.
Október 19-én csak 3,4 százalékkal maradt el a részvénypiaci mutató a valaha mért legnagyobb értéktől.
A munkanélküliségi ráta eközben 14,7 százalékra ugrott a vírus előtti 3,5 százalékos szintről. Szeptemberben a mutató még mindig 7,9 százalékon állt. Ennek hátterében Cecchini szerint az áll, hogy az amerikai gazdaság egyre inkább a szolgáltató szektorra támaszkodik, a feldolgozóipar dominanciája csökkent az évek alatt.
Korábban a feldolgozóipar volt a munkaerőpiac fő mozgatórugója, de 1973 óta 30,9 százalékkal csökkent a szektorban dolgozók aránya. Eközben egyes szolgáltató ágazatokban a munkaerő száma megduplázódott vagy akár megháromszorozódott.
(Borítókép: MTI)