Szigorít a Google januártól: odacsapnak a kéretlen reklámoknak

2024. január 10. 14:46

A Google azt tervezi, hogy a Chrome böngészőben megszünteti a harmadik féltől származó sütik (cookie-k) használatát, amelyek többek között a személyre szabott reklámokért felelősek. Ennek azonban nem örülnek a hirdetők.

2024. január 10. 14:46
Fekete Kíra

Biztosan többen jártunk már úgy, hogy egy reklámra rákattintottunk, vagy egy specifikus terméket kerestünk az interneten, majd napokig csak ahhoz hasonló hirdetésekkel találkoztunk. Néha számunkra is igen hasznosak lehetnek ezek a személyre szabott reklámok, azonban olykor igencsak bosszantók.  

A személyre szabott hirdetésekért a sütik (angolul cookie-k) a felelősek, amelyek több adatot gyűjtenek, mint gondolnánk. A nemzetközi törvények, például az EU általános adatvédelmi rendelete (GDPR) miatt ma már számos weboldalnak engedélyt kell kérnie a cookie-k használatához. 

Valójában igen hasznosak ezek a sütik, hiszen nélkülük minden alkalommal be kellene jelentkeznünk, miután elhagyunk egy webhelyet, vagy újra fel kellene töltenünk a bevásárlókosarunkat, ha véletlenül bezártuk az oldalt. Tehát összességében javítják a felhasználói élményt. 

Azonban nem minden süti egyforma. A harmadik féltől származó cookie-kat olyan oldalak generálják, amelyek eltérnek attól, amelyen a felhasználók éppen böngésznek (általában azért, mert az adott oldalon található hirdetésekhez kapcsolódnak). Ezek teszik lehetővé a hirdetők vagy az elemzőcégek számára, hogy nyomon kövessék a böngészési előzményeinket az internet minden olyan oldalán, amely az ő reklámjaikat tartalmazza. Azonban valljuk be, gyakran sietősen elfogadjuk az összeset, csak hogy minél hamarabb a kívánt oldalra léphessünk. 

Tehát bár igen kényelmes a böngészés sütikkel, valójában aggasztó, hogy még azt is képesek lekövetni, mit csinálunk az adott weboldalon, és honnan jelentkeztünk be. A Google ennek kiküszöbölésére úgy döntött, hogy  

szépen lassan megszünteti a harmadik féltől származó cookie-kat a Chrome böngészőben, január negyedikével kezdődően.

  

A cég elmondása szerint azért döntöttek így, hogy a felhasználók privátabban böngészhessenek az interneten. 

A weboldalak azonban kapnak némi haladékot: Anthony Chavez, a Google alelnöke egy blogbejegyzésben azt írta, hogy „ha egy webhely nem működik harmadik féltől származó sütik nélkül, és a Chrome észreveszi a problémát, akkor felkínálunk egy lehetőséget, hogy ideiglenesen újra engedélyezze azokat az adott oldal számára”. 

A funkció kezdetben a globális felhasználók 1 százaléka, azaz körülbelül 30 millió ember számára lesz elérhető, év végéig pedig valamennyiüknek biztosítani tervezi a harmadik féltől származó sütiktől mentes böngészést. Ez azért is jelentős változás, mivel – a Statcounter adatai szerint – a Chrome a világ internetes forgalmának a 65 százalékát teszi ki, így háromszor olyan népszerű, mint a következő leggyakrabban használt böngésző, a Safari. 

Bár a Google erőfeszítései eleinte csak a Chrome-felhasználók töredékét érintik, 

 végül az internetezők milliárdjai láthatnak kevesebb olyan hirdetést, amelyik látszólag szorosan illeszkedik az online böngészési szokásaikhoz. 

A hirdetők ellenzik a döntést , mert nem állnak készen 

A reklámozók szerint a Google nem adott elég időt az iparágnak a felkészülésre. Egyes előrejelzések szerint a változások rossz hatással lesznek mind a hirdetőkre, mind a reklámokkal támogatott weboldalakra, mivel a marketingesek nehezebben tudják majd megcélozni a fogyasztókat, ami a hirdetési árak csökkenéséhez vezethet. Rámutattak, hogy a Firefox és a Safari hirdetési árai is csökkentek, miután ezek a böngészők korlátozták a sütik használatát. 

Anthony Katsur, az IAB Tech Lab vezérigazgatója szerint az iparág még közel sincs készen. „Az időzítés rossz. Az év legnagyobb bevételt hozó időszakában bevezetni ezt az iparág számára egyszerűen szörnyű döntés” – mondta. 

Azonban többen azt is állítják, hogy  

ez a döntés a Google saját hirdetései felé tereli a vállalatokat, hiszen a cookie-k helyett új alternatívákat kell keresniük, és mi sem lenne kézenfekvőbb, mint a techóriás sajátját használni, ami tovább növelheti annak népszerűségét és bevételét.  

Jamie Seltzer, a Havas Media reklámügynökség ügyvezető alelnöke elmondta, hogy a hirdetőkkel végzett tesztjei azt mutatták, hogy a sütik alternatíváinak a keveréke a legtöbbször hasonló vagy jobb eredményeket hozhat. Nehéz megmondani, hogy nagyobb mennyiségben mennyire fognak működni a jövőben – tette hozzá. 

Ezt is ajánljuk a témában

Mikor ér véget az influenszerek aranykora a mesterséges intelligencia miatt?

Videó

A mesterséges intelligencia ma már rengeteg iparágat érint, és ez alól a reklámipar sem kivétel. Ma már tökéletes arcú és bőrű, valódinak ható, kifejezetten mesterségesen megalkotott virtuális influenszerek is reklámozhatják kedvenc termékeinket anélkül, hogy meg tudnánk különböztetni őket a valódiaktól. A valódi tartalomgyártók közül többen pedig féltik a munkájukat, hiszen mesterséges verzióiknak igen sok előnyük van.

Címlapfotó:Shutterstock

 

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon. 

Összesen 2 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
2024. január 10. 15:48 Szerkesztve
Náluk nagyobb adatgyűjtő nincs.
véna
2024. január 10. 15:09
Nehogymá más is gyűjthesse rajtuk kívül.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!