Alstom-szerződések, tele hibával
A volt főpolgármester idéz a 2016. december 16-án elkészült vizsgálati jelentésből, amely a 10 évvel korábban megkötött Alstom-szerződést vette górcső alá. A cégnek fizetendő előleget jogszerűtlen eljárással 25 százalékról 50-re emelték, ezzel éveken keresztül 107 millió euró kamatozott az Alstom számláján – írja. A BKV – ez felettébb szokatlan eleme volt a szerződésnek – a vis maior feltétellel érthetetlen módon magára vállalta a kockázatot, hogy amennyiben a gyártó nem tudja megszerezni a típusengedélyt a szerelvényekre, annak ellenére is ki kell fizetni a kocsikat, hogy azokat nem tudja használni (egyébként még az MSZP-SZDSZ-kormány idején első fokon meg is tagadták a típusengedély kiadását).
A főpolgármester szerint az sem volt előnyös a magyar fél számára, hogy a feltűnően alacsony és korlátozott ideig érvényesíthető kötbérek mellett a gyártó bármennyit késhetett volna, a kötbér egy bizonyos összeg után tovább nem növekedhetett volna. A bankgaranciát nem magyar bank biztosította és
jogvita esetén francia bíróság dönthetett.
Mindennek meg is lett a következménye, 2009-ben valamennyi szerelvénynek itt kellett volna lennie, ehhez képest 2010 októberében csak egy érkezett meg, és annak sem volt típusengedélye.
A főpolgármester megemlíti azt is, hogy 2010 márciusában az addig benyújtott és feldolgozott kivitelezői többletkövetelések száma 1281 volt, 516-nak a jogosságát a főváros önként elfogadta, mindössze 228-at utasítottak el addig. Az M4 átadásának időpontját legalább négyszer változtatták meg 2002 és 2009 között, ezzel szemben Tarlósék egy alkalommal jelentettek be ilyen időpontot 2014 tavaszára, s márciusban át is adták a létesítményt.
Az alagútfúrás 126 hetet késett
A volt fővárosi vezető a levelében azt is közli, hogy 2010-ben a műszaki előrehaladást, a készültségi fokot a következőkben állapították meg: alagút: 78, belső építés 8, pályaépítés 20, járműtelep 6, járművek 0 százalék, s innen kellett befejezniük a projektet. Az alagútfúrás a tervezetthez képest 126 hetet késett, amelyből legalább 35 hetet a beruházó hibájából állapítottak meg. Az alagút készítője a terveket csak a szerződés aláírása után kilenc hónappal kapta meg, ezért a BKV el is fogadta a BAMCO konzorcium mintegy ötmilliárd forintos kötbérigényét. Emlékeztet arra is Tarlós, hogy hiányoztak az engedélyek, a tendertervek, területbiztosítások nélkül kötöttek meg szerződéseket, még 2009-ben is rendezetlen tulajdonviszonyok voltak a munkaterületek helyén, azokat nem tudták átadni, nem történtek meg a közműkiváltások, pótmunkák keletkeztek, módosultak a tervek, és még sorolhatná a problémákat. A költségnövekedés mértéke pedig már
2007-re több mint 40 milliárd forint volt.