Mit csinál a tél velünk?

A téli álom nem rémálom − ellenszerek a téli rosszkedvre

2018. december 19. 12:27
Bakuretz Bonnie
Mindenki érzi, amikor rövidebbek a nappalok és közelít a hőmérő higany szála a 10 fok alá. Arról nem is beszélve, hogy a kevesebb fény és a több felhő is rátelepszik a mindennapjainkra. Rosszabb a kedvünk, gyakran megesik, hogy felszedünk pár kilót, lustábbak és zárkózottabbak leszünk. De hogyan éljük túl a telet?

Evolúciós értelemben a téli időszak alatt, úgy, mint a hüllők és más állatok, mi is hibernálódnánk. Mivel nem tehetjük meg, hogy a telet végig pihenéssel töltsük, így érzékelhetjük a tél negatív hatását magunkon. Ezzel nincs is semmi gond, de van lehetőségünk ezen pozitív irányban változtatni. Az időjárás hatással van ránk. Igazolt, hogy a huzamosabb idejű rossz idő enyhe depressziót, kedvtelenséget vált ki belőlünk. Álmatlanság, rosszkedv, fáradékonyság jellemzi ilyenkor a mindennapjainkat.

Az úgynevezett skandináv depresszió kialakulásért részben a tobozmirigyünk felel.

A fényre érzékeny agyterületünk szabályozza a hormonrendszerünket. Így, ha tobozmirigyünket nem éri elég fény, a szerotonin és a melatonin is kevésbé termelődik bennünk, ennek hatására megváltozik a belső óránk. A fény jótékony hatással van ránk, ami bőrünkön, kedélyállapotunkon is meglátszik. A melatonin hormon az, ami az alvás rendezettségében segít. Tehát alkalmazkodunk a napfelkeltéhez és a napnyugtához, de ha állandóan sötét van, agyunk is azt hiszi, itt a „pihi idő”. Ha keveset vagyunk fényben, megborul a bioritmusunk, kótyagosabbak, ingerlékenyebbek, fáradékonyabbak leszünk, tehát alapvetően tényleg rosszabbul fogjuk télen érezni magunkat. Ez ellen viszont lehet tenni!

 

                                    A kandallótűz látványa nyugtató és feltöltő hatású. 

Fényterápiával a téli rosszkedv ellen

Sokan, a hólapátoláson túl, egyéb tevékenységekbe fektetik energiájukat, ami pozitív energiákká alakítja téli rosszkedvűségünket. Keressük aktívan a napfényt, legyen az valódi napsugár, vagy tűz.

Nem hiába szeretjük a kandallótűz látványát,

hisz melegsége bennünket is átjár. Tudatosan és megfelelő mennyiségben a jó minőségű szoláriumokban töltött pár perc is jótékony hatással van ránk. Érdemes délelőtti órákban menni, hisz a tobozmirigynek megadjuk így azt, amire vágyik: eljut hozzá a napfény, pont akkor, amikor ébernek kellene lennünk.

Élvezni a telet, együtt

A társas élmény a téli sportokban is örök érvényű: egy gyönyörű táj, a havas helyszínek csodálatosak és az alvó természet csöndje és nyugalma rengeteg energiát és kiegyensúlyozottságot ad számunkra. Ráadásul a síelés, a korcsolyázás, vagy a snowboardozás olyan sport, aminek ilyenkor van az idénye. A jeges vízbe csak a bátrak mártózzanak meg, azok is felügyelet mellett. A snowboard trükkök elsajátítása nehéz és veszélyes. Mégis, ezen sportok gyakorlása nagy részben fejben dől el, így körültekintően és óvatosan érdemes ezeknek a sportoknak neki állni, ha még új számunkra.

Téli testmozgás

A sportolás is megváltozik télen, hisz a kinti sportok bentivé válnak, a fürdőruhás sportok fedetté válnak (hacsak nem merülünk a fagyos tóba). Ha nincs lehetőségünk télen elmenni melegebb éghajlatra, ahol az örök nyarat élvezhetnénk, bizony kénytelenek leszünk itthon új módszerekhez és trükkökhöz folyamodnunk. Sok sportoló a téli időszakot − ha éppen a sportágának pont nem ez a szezonja − akkor felkészülési, rehabilitációs, erősítési célra használja ki.

Nem érdemes lemondanunk azokról a sportokról, amik természethez kötöttek,

bár ilyenkor nehezebb motiváltnak maradni a sportban is. A téli sportokhoz hidegebb van, jobban fel kell öltöznünk, ami esetleg gátol minket a könnyű mozgásban. Ha mégis úgy érezzük, érdemes kint edzenünk, válasszuk ennek megfelelőöltözetet is. Ha nagyon beöltözünk, az akadályoz bennünket a mozgásban, az alul öltözöttség meg rengeteg veszélyre ad okot. Szerencsére a sportruházat gyártók tökéletes megoldásokat kínálnak már erre, így érdemes rájuk hallgatni.

Sok sport ugyan úgy űzhető télen is, csak bizonyos szempontokat meg kell változtatnunk. Például az országúti kerékpározás, vagy a futás télen sokkal veszélyesebb és sokkal több nehézségbe ütközünk, mégis vannak megoldások. Manapság már sok olyan szimulációs feladat segíthet az élvezeti faktor növelésében, ami azt a látszatot kelti, mintha kint edzenénk a természetben. Nemcsak vizuálisan, hanem a terhelést, ellenállást is lehet állítani, befolyásolni, mintha csak kint lennénk. A hosszabb távú bicikli túrákat halasszuk melegebb időkre, de rövidebb időintervallumú edzéseket nyugodtan tartsunk odakint. Ez értendő a futásra is. Ne tartózkodjunk kint sokat és ne ebben az időszakban próbáljunk új rekordokat dönteni.

A téli időszak tökéletes arra, hogy az erőlétünket fejlesszük, és az időjárási viszontagságok is igénybe veszik szervezetünket, de okosan edzve csak előnyünkre válhat. Sőt, nincs is jobb érzés annál, mint mikor egy hideg és megerőltető edzés után veszünk egy jó forró fürdőt.

Tehát a rossz idő valójában lehetőség új dolgokra és lehetőség arra, hogy megküzdjünk a téli rosszkedvvel, sőt a bejgli ledolgozásával sem kell így sokat bajlódnunk. A téli sötétség és hideg nem lesz olyan borongós élmény számunkra, csak élvezzük a telet, a természetet és a mozgás örömét.

Irodalom:

Fehér O (2004): A pszichés működés élettana és kórélettana, Szeged

How to stay motivated through Winter 

Kálmán J. (2009): A depresszió, mint kronobiológiai betegség, összefoglaló közlemény, Szeged

Why Winter makes you sad

Összesen 9 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Kávézni kell jókat - ahogy a skandinávok is teszik ilyenkor.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés


Ajánljuk még a témában