A száraz és aszályt hozó nyár Európa-szerte súlyos problémák elé állítja a kormányokat. A szankciós politika miatti gázcsökkenést jellemzően szénnel pótolni kívánó németek a Rajna vízszintjének drasztikus csökkenése miatt aggódnak. Mind az erőművek, mind a folyók mellé telepített gyárak működése szempontjából kulcsfontosságú, hogy a vízi útvonal hajózható legyen, az vízi áruszállítás leállása ugyanis újabb csapást mérne a gazdaságra.
Jelenleg minden szakember a Rajna Kaub település melletti szakaszára figyel, ahol péntekre már 40 centis vízszintcsökkenést prognosztizálnak.
A folyó apadása olyan mértéket öltött, hogy a Kölnbe szállító hajók, amelyek általában 2200 tonna rakományt szállítanak, jelenleg csak 600 tonnányi teherrel közlekednek.
Utoljára 2018-ban volt ennyire drámai a helyzet, akkor le kellett állítani a kereskedelmi hajózást, ezért több benzinkúton komoly üzemanyaghiány alakult ki.
A közgazdászok szerint az év hátralévő részében várható, ellaposodó gazdasági mutatókat érdemben már nem is nagyon befolyásolja a rajnai áruszállítás esetleges kiesése, legfeljebb még valószínűbbé teszi a várható recessziót.
Fotó: A Rajna folyó részben kiszáradt medre Düsseldorfban 2022. július 29-én.
MTI/EPA/Sascha Steinbach