Mennyi ideológia fér bele az oktatásba?

2022. február 19. 14:41

A baloldal szerte Nyugaton átvette a kulturális hegemóniát, és most, hogy nyeregben vannak, kiszorítanák a konzervatívokat – hangzott el az MCC Summit oktatási vitáján.

2022. február 19. 14:41
null
Veszprémy László Bernát
Veszprémy László Bernát

Az MCC Budapest Summit konferenciáján könyvbemutatóra is sor került: ezúttal Bonnie Snyder, a FIRE középiskolai tájékoztatási programjának igazgatója „Undoctrinate” című munkájáról beszélgettek. Az esemény moderátora Stephen Sholl, az MCC vendégoktatója volt, beszélgetőtársai Gladden Pappin, a Dallasi Egyetem docense, az MCC vendégoktatója, Werner Patzelt, az MCC német vendégoktatója és Setényi János, az MCC Tanuláskutató Intézet igazgatója voltak.

Pappin megjegyezte, hogy az amerikai patriotizmus is tudja indoktrinálni a gyerekeket, de Snyder jelezte, hogy ezzel semmi baja, nyilván hozzátéve, hogy lehet ellenezni azt is. A Jehova Tanúi például tiltakoznak a zászlóra tett eskü ellen, és ehhez joguk van, senkit sem lehet kényszeríteni Amerikában hittételek megvallására. Setényi szerint az indoktrináció „felülről lefelé”, erőltetve zajlik.

A kommunista nevelés utópisztikus és értelmetlen volt, a patrióta oktatás nem utópisztikus irányba történik, Amerikának ez fontos az olvasztótégely-társadalom miatt.

Sholl feltette a kérdést: indoktrinációnak számít-e, ha a szülőknek megfelelő értékeket nevelik a gyermekekbe? Patzelt szerint a privát és a nyilvános kultúra nem igazán tér el, de ha a társadalomban sok feszültség van, mint ma Németországban a törökök miatt, akkor a helyzet nehéz lesz. Alapvetően egyetért azzal, hogy a szülők ízlésének megfelelő dolgokat kellene oktatni, de nem lehet kizárni, hogy a szülők általi nevelés kizárja a gyerekeket a társadalomból. A konfliktusra fel kell készülni, amikor az iskola más értékeket ad, mint amit otthonról hoznak. Pappin szerint a rendszereket az oktatás tartja fenn, ezek adják át a szokásokat, melyek állampolgárrá teszik az embert és identitást adnak neki.

Snyder szerint ezeket az értékeket ma pont a woke ideológia zárná ki az iskolákból. 

Snyder felidézte, hogy a lányának amerikai iskolájában a kezébe nyomták a Kommunista Kiáltványt, és az osztály megvitatta azt, majd egy olyan fiú vezetésével, akinek az apja gyártulajdonos volt, arra jutottak, hogy a kommunizmus jó rendszer. Amikor Setényi megjegyezte, hogy a kommunizmusban is voltak önkritikai gyakorlatok, Snyder biztosította, hogy ilyen is van Amerikában. Pappin szerint ez az „ellenőrizd a saját privilégiumaidat” mottó az egyetemeken, arra kényszerítették a diákokat, hogy ismerjék be: kiváltságok helyzetük miatt érték el eredményeiket.

Patzelt szerint a gyónás helye a templom, nem a tanterem, és úgysem tudnak a fehérek elég bűnt meggyónni, mert a woke emberek számára nincsen olyan, hogy „jó fehér”. A patrióta nevelést igenis lehet kritizálni, de a woke oldal a ló túloldalára esett, ráadásul már a legkisebb gyerekeknek is át akarják adni nézeteiket. 

George Floyd halála után egyre több kritikai fajelmélet került be az oktatásba, de a szülők nem mertek a sajtóhoz fordulni, mert féltették gyermekeiket – idézte fel Snyder. Pappin szerint semmilyen félreértés nincsen, a woke oktatás pont az, ami megfelel a mostani amerikai rezsimnek.

Ez egy ideológiai oktatás, ami olyan embereket alkot, akik a baloldalnak kellenek.

Ezek az emberek fogékonyak a trendekre és reklámokra, jó fogyasztók, és amíg az Amazon, a Facebook és a Netflix eléri a minimális sokszínűségi mutatókat, addig nem fordulnak ellenük.

Patzelt szerint ez már Németországban is zajlik, de a marxista eszmék már a hetvenes években betörtek Nyugat-Németországba, főleg a történelem és a német nyelv terén. A baloldal átvette a kulturális hegemóniát, és most, hogy nyeregben vannak, kiszorítják a konzervatívokat. Patzelt úgy látja: a téma nem elválasztható a bevándorlástól Németországban. A migrációt ott a régi Európa gerincének megtörésére használják, ezt kombinálják a kritikai fajelmélettel, amit főleg a fehérek ellen folytatnak. „A csata már régen zajlik”. Az emberek cenzúrázzák magukat, nem mernek beszélni az irodában. Mindenki tudja, hol lehet szabadon beszélni, és hol nem, de a médiát a baloldal irányítja, és „levadásznak mindenkit, aki kibeszél”.

Fotó: MCC

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Rocktoberi
2022. február 19. 18:45
A diktatúrák nyugatra költöztek. Egészségükre!
Gyzoltan
2022. február 19. 15:57
"Mennyi ideológia fér bele az oktatásba?" -és mennyi nehéz gondolat egy rövid összefoglalóba... Nincs okunk derűre!
csakirok
2022. február 19. 15:13
"A baloldal átvette a kulturális hegemóniát, és most, hogy nyeregben vannak, kiszorítják a konzervatívokat. Patzelt úgy látja: a téma nem elválasztható a bevándorlástól Németországban. A migrációt ott a régi Európa gerincének megtörésére használják, ezt kombinálják a kritikai fajelmélettel, amit főleg a fehérek ellen folytatnak. „A csata már régen zajlik”. Az emberek cenzúrázzák magukat, nem mernek beszélni az irodában. Mindenki tudja, hol lehet szabadon beszélni, és hol nem, de a médiát a baloldal irányítja, és „levadásznak mindenkit, aki kibeszél”. Már egy sor ókori vallásban is megjelent az igénye a közösségi tulajdonlásnak, a társadalmi különbségek megszüntetésének. Így pl. az ókori Perzsiában Mazdak próféta követői, a taoizmus, a zsidó vallás, majd az őskeresztények is abból indultak ki, hogy a létezéshez szükséges javak Isten adományai és ennek megfelelően azt közösen kell birtokolni és felhasználni. A középkorban hasonló egyenlősítő eszméket hirdettek egyes eretnekmozgalmak, illetve parasztfelkelések. Nagy visszhangot váltott ki Morus Tamás Utópia (De Optimo Reipublicae Statu deque Nova Insula Utopia) című munkájának megjelenése 1516-ban. Ebben egyfajta ideális kommunisztikus államformát állított szembe a létező feudalizmussal. Utópia szigetén mindenki közösen dolgozik és a megtermelt javakból is közösen részesednek. A szigeten azonban szigorú társadalmi hierarchia uralkodik. Többek között ez is megkülönbözteti Morus Tamás elképzeléseit a későbbi szocialista elméletektől. Angliában Robert Owen volt a legjelentősebb korai szocialista. Nyíltan vállalt ateizmusa felsőbb társadalmi rétegekben is népszerűséget hozott számára. Az utópikus szocialisták között kivételnek számított tényleges politikai aktivitásával. Ennek során sikeresen befolyásolta a munkásvédelmi törvények megalkotását. Később az Egyesült Államokban próbálkozott szocialista minta-település létrehozásával, sikertelenül. Elméletei és tevékenysége révén egyaránt a szövetkezeti szocializmus képviselőjének számít. 1830-ban szakszervezeti mozgalmat indított, azonban a munkaadók és az állam ez ellen olyan élesen lépett fel, hogy Owen mozgalmát 1834-ben feloszlatta. Mind feloszlott, megszűnt. Egyszer ezt (ezeket) is kiveti a társadalom magából.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!