Homály

2016. december 08. 07:24

Nem biztos, hogy iskolarendszerünket máris temetni kell, még ha aggódni mindenképpen érdemes is miatta. (Mint ahogyan a holland és az amerikai rendszer sem feltétlen gyalázatos, sőt, csak éppen más.)

2016. december 08. 07:24
György Zsombor
Magyar Nemzet

Palkovics államtitkár úr szerint nem kell »PISA-sokkot« kapni – ő mostani pozíciójában kormányzati politikus, ha ellenzéki lenne, nyilván az ellenkezőjét hangoztatná. Kimondott azonban mást is, azt, hogy a felmérés valójában egy tükör. Ha ezt úgy értelmezzük, hogy a társadalmunk elé állított tükör, akkor nagyon is igaza lehet az államtitkárnak, hiszen a jelentésben az iskolán, a tanterven, az oktatási rendszeren jócskán túlmutató következtetések is szerepelnek. Így aztán az elmúlt két nap számtalan politikai kinyilatkoztatásán túllépve két dologra érdemes igazán odafigyelni: a tendenciára és az adatok mögötti társadalmi jelenségekre. Előbbi, akárki akárhogy magyarázza egyértelműen rossz, a tényekkel kár szembemenni, nincs az a kommunikátor, aki elhitetheti, hogy 477 pont több, mint 493. (A természettudományok terén elért magyar eredmény és a nemzetközi átlag.) De igazán az az aggasztó, hogy megannyi kutatás és személyes tapasztalat alapján nagyon durva, sőt durvuló különbségek, törések mutatkoznak térség és térség, iskola és iskola, család és család között, amit pusztán az intézmények államosításával biztosan nem lehet eltüntetni. Rendre kiderül, hogy az elmaradottabb vidékek gyengébb iskolákat működtetnek, a gyerekeknek ördögi körbe kerülve egyre csak kevesebb esélyük lesz kiemelkedni. Másfelől bár a kormányt rendre az a kritika éri, hogy túlságosan belemászik az egyén, az individuum életébe, valójában a mostani „ellátórendszer” többnyire képtelen felemelni, megvédeni, helyesen terelgetni azokat a diákokat, akik otthon nem kapják meg a pozitív impulzusokat, akiket visszaránt a közeg, akiknek a rokonságában nem érték a tudás, nincs vízió az előrelépésre. Az ügyből csinálhatnánk cigánykérdést is, de nem csak rájuk igaz mindez. Vagyis az oktatási és szociális hálót irányítóknak a mostaninál sokkal inkább szembesülniük kellene a realitásokkal; lemenve a végekre a döntéseket a helynek, helyzetnek megfelelően, és nem központilag, sablonokra húzva lenne szabad csak meghozniuk. Mert a valóság nem (csak) a budai elitkerületekben lakozik. Ha az említett felmérésnek van igen egyszerű és gyorsan levonható tanulsága, akkor talán éppen ez az.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Agricola
2016. december 09. 11:40
A szerző szerint: "a felmérés valójában egy tükör." De a tükör, ha nem jól megmunkált, torzíthat is! "A PISA-eredmények keddi bemutatása óta mindenki az orbáni oktatáspolitika csődjéről, a nagy közoktatási "reform" bukásáról beszél." Nem mindenki, csak a ballib propagandisták, akik a kákán is csomót keresnek. Mendrey és Gallóné meg a ballib propagandisták nem mondják meg azt, hogy Nemzeti alaptantervben (NAT) milyen változások lennének szükségesek az eredmények fényében, nem mernek felelősséggel arról dönteni, mit ne tanuljanak a gyerekek, miközben arról teljes konszenzus van tisztelt balliberális körökben, hogy túlterheltek a diákok. A ballibbant tanárok szerint " túl sok a tananyag " a diákok rettenetesen túl vannak terhelve. szakszervezeti vezérek állításai szerint iszonyatosan túlterheltek a magyar diákok, különösen az általános iskolákban. Az OECD 2015 kiadványában akinek van szeme láthatja, hogy "Students in OECD countries receive an average of 7 570 hours of compulsory instruction during their primary and lower secondary education." A diákok az OECD államokban átlagban 7570 órában kapnak kötelező oktatást alsó ás alsóbb középfokú tanulmányaik során. A magyarországi tanulók kapják a legkevesebb kötelező óraszámot (a diagramból leolvasva 5800 órát), míg Dánia diákjai majdnem dupláját, 10000 óránál kicsivel többet kénytelenek elviselni. Talán azért képesek ezt zokszó nélkül elviselni, mert nekik nincsenek olyan védelmezőik, mint Mendrey és Gallóné, akik már 5800 óra terhelésnél is szívettépően jajonganak szegény túlterhelt magyar diákokat féltve. ,,Nincs királyi út a tudáshoz'' mondta Euklidesz I. Ptolemaiosz királynak, aki úgy gondolta, hogy a geometriát egy álmos délután csak úgy, időtöltésül majd megismeri. A mai diákok számára sincsen „királyi út” a tudáshoz. Nem lehet képességeket elsajátítani, anélkül, hogy a memória terhelésével lexikális tudást is szerezne a diák! 2016.11.18, Eduline írta: "Nem véletlen, hogy brutális elánnal készülnek a (egyetemi felvételi) vizsgára a diákok (Dél-Koreában). A 10. osztálytól, tehát a gimitől kezdve lendülnek igazán bele, ekkor egy átlagos diák 10 órát tölt naponta suliban, otthon pedig késő estig tanul. "A már szinte irreális elvárások miatt a koreai diákok az egyik legjobban teljesítők az OECD felmérésein, összesítésben a második helyet csípik el már évek óta Szingapúr mögött."
TAVIROZSA
2016. december 08. 09:27
"Rendre kiderül, hogy az elmaradottabb vidékek gyengébb iskolákat működtetnek,.." -------------------- Mikor mondják már ki, hogy az oktatás-nevelés a család és a jó pedagógusi kar közös munkájának eredménye, azután jönnek csak a tárgyi feltételek !
bunko_jobbos
2016. december 08. 09:24
Ez egy általános filozófiai kérdés, amin mostanában töprengek. A szocializmusban mindig az elesettek meg a munkásosztály stb. volt a téma. Közben pedig a világ úgy működik (az állatvilágban pontosan megfigyelhető), hogy azért van gyenge képességűből kevés, mert elpusztul. A kérdés, hogy ÉN mennyiben vagyok felelős a MÁSIK életéért? Egyre jobban arra jövök rá, hogy nem nagyon. Ha a gyenge képességűek elszaporodnak, az annak a jele, hogy plusz erőforrásokat kaptak, amit nem érdemeltek meg. Konkrétan arra gondolok, hogy ha segíted a szegényeket (akik általában azért szegények, mert rossz családba születtek: gyenge értelmi vagy kulturális örökség), akkor sok lesz belőlük. Nem lehet felemelni embereket, csak azt lehet megtenni, hogy kevés legyen a rosszból. Ez egy kicsit tömény, de egyszer majd jobban kifejtem. Szóval nem biztos hogy az iskolarendszer rossz, hanem csak egyre több cigánygyerek.
kjkj945
2016. december 08. 09:06
Ködbe vész a nap sugára, Vak homály ül bércen völgyön
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!