A cégek is tehetnek a gyerekvállalási kedv növeléséért

2021. november 28. 14:38

Egyre több magyarországi cég kultúrájába kerül bele a családbarát szemlélet – ez érződött a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom „Családbarát Vállalat Gáláján”. A Mandiner a gyakorlati tanulságokért megszólaltatta az egyik díjazott képviselőjét is.

2021. november 28. 14:38
null
Joó István
Joó István

A Családbarát Vállalat Gáláján járt a Mandiner a hétvégén. Van ugyanis egy civilszervezet, amely azt szeretné elősegíteni, hogy annyi gyermek szülessék hazánkban, amennyit a házaspárok a családjukban szeretnének. Márpedig a vágyott gyerekszámhoz képest „mínuszban vagyunk”. Közhely: átlagosan eggyel kevesebb gyermek születik, mint amennyi a gyermekek kívánt száma. Nagyon is létjogosultnak látszik tehát a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom nevű civilszervezet, amelyet még Kopp Mária orvos, pszichológus alapított.

A civilszervezet egyik tevékenysége Az Év Családbarát Vállalata Díj évenkénti odaítélése kis-, közepes és nagyvállalat kategóriában. A cél, hogy egyensúlyban lehessen a munka és a magánélet az emberek életében. A kilenc éve futó projekt pályázati kiírása nyomán több mint száz cég kapott már Családbarát vállalat címet, de közülük évi három díjnyertes is kikerül. A pályázókról egyébként mind kisfilmet forgatnak, hogy közkinccsé váljanak idevágó „jógyakorlataik”.

Idén mind a három győztes magyar tulajdonú volt. Kisvállalati kategóriában egy budapesti informatikai cég, a DEVMADS Kft., középvállalati kategóriában egy veszprémi építőipari cég, a VEMÉV-SZER Kft., nagyvállalatként pedig a 21 telephelyes barkácsszerszám-áruházlánc, a Praktiker Kft. nyert.

Trendi lett a családbarát vállalati attitűd

A Budapest Music Center hangversenytermében lezajlott esten Novák Katalin fővédnök, családokért felelős tárca nélküli miniszter azt hangsúlyozta, a pénzbeli családtámogatás, amit az állam ad, nem minden, kell a munkáltatók megértőbb viszonyulása is a munkavállalók családbeli hivatásához.

Fotó: Mátrai Dávid

Novák Katalin szerint jól alakulnak a dolgok, a hazánkban működő cégek között egyre inkább „trendi” lett családbarát magatartást tanúsítani.

A családbarát vállalati szemlélet lényege az odafigyelés az egyedi élethelyzetekre.

Vagyis: a jó munkáltató például elhárítja a kisgyermek neveléséből vagy az idős családtag gondozásából kényszerűen adódó időnkénti távollétek akadályát. De beleérti a miniszter ebbe a szemléletbe azt is, hogy a családalapítás előtt álló fiatalokat se uzsorázza ki egy cég, lehessen elégséges munkahelyen kívül töltött idejük, a magánéletből aztán párválasztás és családalapítás lehet. Köszöntőjében Novák Katalin miniszter rávilágított arra, hogy a családbarát vállalati kultúra előretörése terén a járványnak pozitív szerepe is van. A rugalmas munkavégzés bevezetésének lépéskényszere bebizonyította, hogy ezek formáitól sok esetben nincs miért tartani.

Ezek a cégek alkalmazkodóképesebbek

Skrabski Fruzsina, a Három királyfi, Három Királylány Mozgalom kuratóriumelnöke, Kopp Mária lánya leszögezte: a családbarát vállalatok jobban teljesítenek, jobban alkalmazkodnak a kihívásokhoz, minőségi munkaerőt vonzanak. Anyagi haszna is van tehát a családbarát szemlélet következetes érvényesítésének a vállalati kultúrában. Skrabski Fruzsina megkockáztatta: „Világelsők vagyunk családbarátságban.”

Fotó: Mátrai Dávid

Az 1650 fős Praktiker Kft. 21 telephelyes, 1650-es létszámú magyar tulajdonú barkácsáruházlánc HR- és CSR igazgatója, Márton Katalin a Mandinernek elmondta: a Praktiker egy nagy német konszern tagjaként érkezett el 1998-ban hazánkba. Az akkor leányvállalatként berendezkedő cég ügyvezetője egy nagycsaládos német férfi. Egyéni vezetői filozófiájának engedve kezdettől elültette a vállalati kultúrába a „családias és családbarát” szemlélet csíráit. Itt tehát kezdettől központi elv, hogy

az a cég tud hosszú távon talpon maradni, amelyik ezt a szempontot mindig érvényesíteni. 

Ez fényesen igazolódott a 2013-2015 körüli válságos időszakban is, amikor a kinti anyacég tönkre ment. Az évek óta a hazai áruházláncnál dolgozó munkatársak, akik megtapasztalták a családbarát értelemben rugalmas légkört, maguk is családként viselkedtek: a nehéz időkben is hűek maradtak a Praktikerhez, míg aztán a magyar tulajdonos érkezése lehetővé tette a válságból való kilábolás és az új felvirágzás korszakát. Tehát volt értelme a munkavállalók kötődését azzal is erősíteni, hogy magánéleti kibontakozásukat vonzó módon elősegítették.

A HR-igazgató rámutatott, a középvezetői szintnek kulcsszerepe van e téren. Ugyanis a középvezetők azok, akik közvetlenül tartanak kapcsolatot a munkatársak, köztük a fizikai dolgozók sokaságával.

A vezetők kiválasztásánál fontos követelmény, hogy erős szociális kompetenciái legyenek.

Hiszen nyitottság, érzékenység, segítő attitűd kell ahhoz, hogy egy adott munkavállaló merjen előállni egy hirtelen rászakadt, megnehezült egyedik élethelyzettel – melyen a segélyalap minden esetben enyhít.
A covidjárvány olyan Praktikert talált, amelyben már erős volt a vállalati kultúrának ez a fajta családbarát oldala. Ösztönözték a vezetők, hogy azon munkavállalók munkakörét, akikre otthon volt szükség a gyermekük digitális oktatásánál, időlegesen átvállalták nem családos kollégák az adott áruházi kisközösségben.

A családmozgalom is inspirálta őket

Több „rendszerszintű” megoldást építenek be a vállalat mindennapjaiba – és ebben egy ideje a Három Királyfi… mozgalom vállalatoknak szóló része is inspirálja őket. „Számíthatsz Ránk!” programjuk jogi, pénzügyi, pszichológiai, egészségügyi tanácsadást nyújt kollégáiknak és azok családtagjainak. „Lojalitás Programjuk” keretén belül ötletes kuponokkal ajándékozzák meg kollégáikat. Házasságkötéskor, baba érkezésekor nagyobb értékű ajándékutalvány jár. A sok telephely ellenére meg tudták szervezni a „praktikeres” munkavállalók gyerekeinek táborozását, az apák futballdélutánjaival egybekötve.

Fotó: Mátrai Dávid

A HR-igazgató személyes példaként elmesélte azt is: az ügyvezető úgy vette fel felsővezetői pozícióba, hogy tudhatta: egy bölcsődés, egy óvodás és egy kisiskolás gyermeke van.

A főnöke tehát hitt abban, hogy ő nőként, háromgyerekes anyaként is megállhatja a helyét.

„Ezt a mintát sugározom én is a fiatal, családalapítás előtt álló női munkatársak felé – mondja Márton Katalin. – Fontos, hogy értsék: se a gyermekvállalásról és -nevelésről, se a karrierről nem kell lemaradniuk, összeegyeztethető a kettő, mert Magyarországon egyre inkább ez a vállalati szemlélet győz!”

Azt a megállapítását is bevállalta a HR-igazgató, hogy bátor a gyerekvállalási kedv a Praktikernél, ugyanis a cég kötelékeiben nem kérdés, vissza tudnak-e térni és kapnak-e majd személyre szabott munkaidő-kedvezményt a női munkavállalók.

(Nyitókép: Mátrai Dávid)

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
DFK
2021. november 28. 20:31
A legtöbb cégnél ez csak marketing pr duma.
Káj-Ármin
2021. november 28. 16:12
Nagyon jó a kezdeményezés, de a tapasztalat sajnos azt mutatja, hogy a legtöbb cég ellenérdekelt. Nem véletlenül nyomják ezerrel az eLMeBeTeQ-propagandát...
Armageddon
2021. november 28. 15:37
Azé az ország aki teliszüli! A magyar nem fogja, eddig sem tette!
Armageddon
2021. november 28. 15:34
Akkor hazudik a gazdád KSH ja!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!